| Employer branding
| Training & Strategie

Begrippen over Recruitment Marketing 2

Recruitment Marketing; alle begrippen die jij moet weten

Wij snappen ook wel dat het niet altijd even makkelijk is om alle Recruitment Marketing begrippen uit elkaar te houden. Vandaar dat wij ze voor jou hebben geclusterd met een begrijpelijk uitleg.

A –

Ambassadeurs

De mensen die een positief gevoel hebben bij jou als werkgever en hier met andere mensen over praten. Ambassadeurs van de organisatie spelen een belangrijke rol voor je employer branding.

C –

Candidate Experience

De ervaring die een kandidaat heeft zodra hij met jullie organisatie in contact komt. Denk aan bijvoorbeeld het gebruiksgemak tijdens het online solliciteren, de content die jullie delen om potentiële kandidaten aan te trekken, het kennismakingsgesprek en de afwijzing/in dienst gaan van de kandidaat.

Candidate Journey

De reis die jouw kandidaat aflegt voor hij of zij solliciteert bij jouw organisatie. De candidate journey noemen we ook wel de pré sollicitatiefase. De candidate journey kan op verschillende manieren starten: Vanaf het moment dat iemand van je organisatie hoort, je vacature online ziet, via medewerkers wordt aangedragen of bijvoorbeeld door een recruiter wordt benaderd.

E –

Email Nuturing

Het opvolgen van kandidaten via email. Zodra een kandidaat gesolliciteerd heeft komt hij in je email-automation systeem terecht, met opvolgende mails begeleid jij hem of haar naar een kennismakingsgesprek of een afwijzing.

Employee Experience

Omschrijft de ervaring die werknemer X heeft bij het bedrijf waar hij of zij werkzaam is. Communicatie, bedrijfscultuur, onboarding en offboarding bepalen hoe deze ervaring is.

Employer Branding

Ook wel jouw werkgeversmerk. Het zijn de communicatie uitingen die maken dat mensen een bepaald gevoel krijgen bij jou als werkgever. Middels social media, jullie bedrijfscultuur en je ambassadeurs vormt je employer branding zich. Een sterke employer brand betekent vaak dat je een goed imago hebt als werkgever.

G –

Growth-hack Strategie

Experiment gedreven vorm van marketing waarbij data de leidraad vormt. Dit is een strategie waarbij je meerdere stukken content test op de beoogde doelgroep met als doel de best converterende content over te houden.

H –

Hiring Plan

In een hiring plan staat omschreven wat de bedrijfsdoelen zijn van de organisatie met betrekking op het personeel. Aan de hand van het hiring plan weten recruiters hoeveel openstaande functies ze hebben te vervullen en weet P&O personeel of er omscholingen of reorganisaties plaats moeten vinden.

I –

Inbound Strategie

Een strategie die als doel heeft dat kandidaten zelf op zoek gaan naar een vacature bij een bedrijf omdat ze graag voor deze werkgever zouden willen werken. Vindbaarheid is aantrekkelijkheid zijn belangrijke onderwerpen bij Inbound recruitment. Deze strategie is het tegenovergestelde van Outbound recruitment.

J –

Job Marketing

Online marketing technieken inzetten om een vacature te vullen. Middels online campagnes specifiek gericht op de kandidaat groep bereik je alleen de mensen die geschikt zijn voor de functie. Uit deze campagnes komt data die jou inzicht geven in de kandidaat groep waardoor jij in de toekomst beter kunt werven binnen de kandidaat groep.

O –

On- en Offboarding

Zodra iemand in dienst komt bij je organisatie neem je hem of haar mee in een traject zodat iemand wegwijs wordt binnen de organisatie en de functie. Denk daarbij aan praktische zaken als het overdragen van accounts, een eigen werkplek, en het inwerken van de nieuw collega. Onboarding gebeurt vaak in de eerste 90 dagen dat iemand nieuw is binnen het bedrijf.

Zodra een werknemer het bedrijf verlaat begeleid je hem middels offboarding naar bijvoorbeeld een nieuwe baan, het uwv of richting het pensioen. Denk hierbij aan de collega’s informeren, administratieve afwikkeling, overdracht van taken, exit gesprek en een persoonlijk afscheid.

Outbound Strategie

Een strategie die als doel heeft om zelf actief kandidaten te zoeken voor een openstaande functie. Bij een outbound strategie worden vaak andere partijen ingeschakeld om het werving- en selectieproces te faciliteren. Deze strategie is het tegenovergestelde van een inbound strategie.

R –

Recruitment Marketing

Het werving en selectie proces voorzien van technieken en strategieën die in de marketing veel voorkomend zijn. Arbeidscommunicatie en recruitment data zijn termen die beide vallen onder recruitment marketing. Omdat de recruitment marketeer nog ‘vrij nieuw’ is op de arbeidsmarkt wordt er vaak verwacht dat een recruitment marketeer beide specialisme beheerst.

S –

SEA

Search Engine Advertising, oftewel Zoekmachine reclame. Met advertenties in zoekmachines kom jij bovenaan de resultatenlijst te staan zodra iemand zoekt op de zoekwoorden waar jij mee adverteert. In de recruitmentbranche zijn deze zoekwoorden vaak de functietitel, het dienstverband en/of de locatie.

SEO

Search Engine Optimization, oftewel Zoekmachine optimalisatie. Door de toepassing van SEO verbeter je de vindbaarheid van bijvoorbeeld je website of je vacature op zoekmachines zoals Google en Bing. Het is een organische (gratis) manier van je online vindbaarheid verbeteren. Door het gebruik van de juiste zoekwoorden zal de zoekmachine jou pagina als relevant beschouwen en zal je een hogere ranking toegekend krijgen. In de recruitmentbranche zijn deze zoekwoorden vaak de functietitel, het dienstverband en/of de locatie.

T –

Talentpool

Een bestand aan potentiële kandidaten die jij hebt opgebouwd aan de hand van eerdere sollicitaties of via netwerken. Wanneer je adverteert op social media kan jij met pixels en tags geïnteresseerde nogmaals benaderen met een advertentie. Dit is een ‘onzichtbare’ manier van een talent pool creëren.

W –

Werkgevers identiteit

De normen, waarden, regels en doelen die een werkgever intern hanteert. Werkgevers Identiteit wordt vaak verward met employer branding. Dit is niet terecht omdat employer branding zich vooral richt op externe communicatie waarbij de werkgevers identiteit zich juist richt op de interne gedragingen.

interessant artikel?

In onze trainingen gaan we dieper in op dit onderwerp. Het is dus niet alleen taaie theorie, maar jij gaat naar huis met een dosis aan nieuwe vaardigheden en inspiratie!

Nog niet uitgelezen?

Tijdens onze interne onderzoeken komt ook het onderwerp ‘salaris’ aan bod. Verrassend genoeg blijkt dat 2 van de 3 mensen ervoor kiezen om bij hun

*Deze blog staat vol met jeukwoorden! Maar lees er toch doorheen, want ze zijn te belangrijk om te negeren! De verschuiving van HR naar People

Afgelopen weekend hadden wij ons jaarlijks inspiratie rondje op de Nationale carrièrebeurs! Voor de werkgever een walhalla aan nieuwe aanwas die aan het begin van