| Employer branding
| Recruitment marketing

bedrijfs-ambassadeurs

Wat zeggen jouw ambassadeurs?

Ambassadeurs van jouw bedrijf zijn overal, op de verjaardag bij vrienden, bij de kapper of aan het tafelhoofd bij een kerstdiner.. Het liefste wil je dat deze mensen met een positieve toon praten over jouw als werkgever. Maar is dat wel zo vanzelfsprekend?

De eerste stap is je bewust zijn van alle verschillende ambassadeurs. Wie zijn deze mensen en hoe communiceer je met hen. Deze personen zijn bepalend voor jouw employer brand. 

Er zijn 3 verschillende ambassadeurs van elkaar te onderscheiden: 

  1. Werknemers 
  2. Kandidaten 
  3. Onzichtbare ambassadeurs

Front-row audience

De eerste twee groepen ambassadeurs spreken voor zich. Het is duidelijk wie deze personen zijn en hoe jij met hen in contact bent. Met werknemers heb jij dagelijks contact, hierdoor heb je veel invloed op deze groep. Het contact met kandidaten wordt voornamelijk bepaald door hoe jij jouw candidate journey inricht. 

The people in the back..

De onzichtbare ambassadeurs zijn een heel ander verhaal.. Deze lopen flink uit één qua types en contactmogelijkheden. Denk hierbij aan geïnteresseerde die besluiten niet te solliciteren, sollicitanten die afgewezen zijn en oud collega’s. Hoe praten zij over jou en met wie? De kans is groot dat hierdoor meer onzichtbare ambassadeurs ontstaan, een hoogstandje ‘referral recruitment’. 

Jij bepaalt!

Bekend zijn met deze ambassadeurs is een goed begin, maar hoe zorg je ervoor dat je deze mensen kunt beïnvloeden? (En je dus niet een sappig verhaal bent op een feestje).

Om je verschillende ambassadeurs in beeld te krijgen maak je een overzicht van alle groepen. Je diept in op de contactmomenten en kijkt welke punten je kan verbeteren in lijn van de gewenste bedrijfscultuur. Nou hoor ik je denken; een bedrijfscultuur ontstaat.. maar jij bent de smit!

So work on it!

TIP! Weet je nog niet helemaal waar je beginnen moet? Neem dan een kijkje in onze eigen worksheet voor inspiratie.

interessant artikel?

In onze sessie’s gaan we dieper in op dit onderwerp. Je leert hoe je recruitment marketing in de praktijk toepast zodat jij zelfstandig  je employer brand kan uitbouwen. Het is dus niet alleen taaie theorie, maar jij gaat naar huis met een dosis aan nieuwe vaardigheden en tools!

Nog niet uitgelezen?

Wij snappen ook wel dat het niet altijd even makkelijk is om alle Recruitment Marketing begrippen uit elkaar te houden. Vandaar dat wij ze voor

Werven op een krappe arbeidsmarkt valt niet mee.. Al snel ben je overgeleverd aan detacheerders. Maar eerlijk is eerlijk; liever gap je gewoon één van

Allereerst is recruitment marketing ‘hip & trending’! Maar dat is niet waarom jij er iets mee moet gaan doen .. Recruitment marketing is een strategie