| Employer branding
| Training & Strategie

Zoek
Sluit dit zoekvak.
Blog banners (16)

Hoe aantrekkelijk is salaris?

Tijdens onze interne onderzoeken komt ook het onderwerp ‘salaris’ aan bod. Verrassend genoeg blijkt dat 2 van de 3 mensen ervoor kiezen om bij hun huidige werkgever te blijven vanwege de voordelen die ze ervaren ongeacht of ze een ‘beter salaris’ aangeboden krijgen.

Toen ik dit liet vallen afgelopen week op een verjaardag vertrok het gezicht van mijn gesprekpartner .. Hier een stukje van onze dialoog:

Hij: “Nee hoor, salaris is echt wel mijn drijfveer! Daarom ben ik nu ook van baan geswitcht.”
Ik: “Was je bij je oude werkgever gebleven als hij hetzelfde had geboden?”
Hij: “Ik heb het niet gevraagd. Ik weet toch dat hij het af zou wijzen ..”
Ik: “Kon je niet met hem in gesprek dan?”
Hij: “Nee, er was niet zoveel liefde tussen ons”
Ik: “Dus je zat misschien ook al niet helemaal op je plek? Had je wel willen blijven als je meer had gekregen dan?”
Hij: “Mwah, ik weet het niet. Hier kan ik namelijk wel groeien, ik krijg veel meer vrijheid om mijn functie invulling te geven en de collega’s zijn ook meer zoals ik.”

Al dit soort gesprekken en feitjes hebben ons aan het denken gezet: Is een aantrekkelijk salaris de doorslaggevende factor om mensen te behouden en aan te trekken? (Iets wat veel ondernemers nog gebruiken in hun concurrentiestrijd) Jammer, maar ons antwoord is nee.

Natuurlijk speelt salaris een grote rol in het beslissingsproces van blijven of ontslag nemen. Maar het is niet de bepalende factor. Zelfs in deze tijd waar de arbeidsmarkt overspannen is en onze vaste lasten de pan uitreizen.

Wat is dan wel belangrijk? Dit is wat wij hebben gezien:

➡️ Employee experience: Om een aantrekkelijke werkomgeving te creëren, moeten we de verlangens en behoeften van onze mensen kennen zodat we ze de beste ervaring kunnen bieden.

➡️ Ontwikkeling en groei: We moeten een omgeving creëren waar mensen kunnen leren, groeien en nieuwe vaardigheden kunnen ontdekken. Door mogelijkheden te bieden op zowel persoonlijk als professioneel vlak kunnen maak je jouw werkvloer een aantrekkelijke plek om te zijn.

➡️ Bedrijfscultuur: Een sterke bedrijfscultuur is alles bepalend voor de aantrekkelijkheid van je organisatie. Mensen moeten zich willen en kunnen identificeren met je cultuur. We moeten aandacht geven aan een cultuur waar we bouwen aan connectie, loyaliteit, en waar we momenten creëren om verbondenheid te voelen met de organisatie; van events tot aan een praatje bij de koffiecorner.

➡️ Arbeidsvoorwaarden & voordelen: De werknemers voordelen zouden verder moeten gaan dan de algemene arbeidsvoorwaarden zoals omschreven in het CAO. We zouden onze arbeidsvoorwaarden op maat moeten maken. Allereerst om te beginnen; organisatie breed. Daarna misschien wel op maat voor de werknemer.

Wat denk jij?

interessant artikel?

In onze trainingen gaan we dieper in op dit onderwerp. Het is dus niet alleen taaie theorie, maar jij gaat naar huis met een dosis aan nieuwe vaardigheden en inspiratie!

Nog niet uitgelezen?

*Deze blog staat vol met jeukwoorden! Maar lees er toch doorheen, want ze zijn te belangrijk om te negeren! De verschuiving van HR naar People

Afgelopen weekend hadden wij ons jaarlijks inspiratie rondje op de Nationale carrièrebeurs! Voor de werkgever een walhalla aan nieuwe aanwas die aan het begin van

Werven op een krappe arbeidsmarkt valt niet mee.. Al snel ben je overgeleverd aan detacheerders. Maar eerlijk is eerlijk; liever pik je gewoon één van