| Employer branding
| Training & Strategie

Zoek
Sluit dit zoekvak.
max-chen-lud4OaUCP4Q-unsplash

Recruitment marketing: Wat is het en waarom zet je het in?

Allereerst is recruitment marketing ‘hip & trending’!

Maar dat is niet waarom jij er iets mee moet gaan doen ..

Recruitment marketing is een strategie die je toepast in het wervingsproces. Het heeft als doel om kandidaten aan te trekken en mensen te binden aan je organisatie. De juiste uitvoering van recruitment marketing zorgt voor een langdurige relatie met werknemers en legt de basis voor nieuwe relaties met kandidaten.

Door de inzet van strategische communicatie gaat een bedrijf het gesprek aan met de doelgroep. In een krappe arbeidsmarkt is dit erg belangrijk. Organisaties bedenken ludieke manieren om de aandacht te krijgen van de doelgroep. Zo bieden ze traineeships aan, ontwikkelen talentpools, of maken een ‘rap’ à la Coolblue. Wil je dit goed doen dan is er een marketing aanpak nodig!

Kortom; Recruitment marketing is het inzetten van marketingtechnieken voor het binden en behouden van (nieuw) personeel. De invulling hiervan kan je zo uitgebreid maken als je zelf wilt.

Recruitment marketing door de tijd heen

Gek genoeg heeft de ‘recruitment marketeer’ de laatste jaren pas echt terrein gewonnen. In een tijd van recessie ging het vooral om ‘het hebben van een baan’. Het gros van de mensen kon het niet permitteren om met hun werkgevers te onderhandelen over werktijden, salaris of doorgroeimogelijkheden. Ze waren blij dat ze aan het werk konden! Toen de economie aantrok ontstond er meer werkgelegenheid en konden werknemers de stoute schoenen aantrekken en lichtjes te onderhandelen over arbeidsomstandigheden en salaris.

Tot deze tijd was de werkgever de persoon die het voor het zeggen had.

Vandaag de dag is het andersom. Het is niet meer dan normaal dat een potentiële kandidaat met een voorstel bij jou op kantoor komt, in plaats van andersom. Hij of zij wil werken in een organisatie waar zelfontplooiing mogelijk is, gelijke waarden gedeeld worden en ze als individu gezien worden (en niet als Werknemer 0096). 

Met arbeidsvoorwaarden en een goed salaris maak je tegenwoordig geen indruk meer. Als werkgever moet je met iets anders op de proppen komen!

Employer branding

Een aantrekkelijke werkgever is iemand die je kunt vertrouwen. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Het antwoord is; employer branding. 

Meer dan 50% van alle werkende nederlanders vindt het imago van het bedrijf doorslaggevend om een werkrelatie aan te gaan. Dit imago creëer je middels een doordachte employer branding. Het woord ‘employer branding’ (werkgevers merk) zegt het al; het begint allemaal bij hoe jij jezelf presenteert en gedraagt als werkgever. Denk aan de volgende dingen:

Hoe ga je om met huidige werknemers, ex-medewerkers,
potentiële kandidaten en sollicitanten?

Ambassadeurs creëren

Wanneer kandidaten op zoek gaan naar een baan vinden ze het steeds belangrijker dat de bedrijfscultuur hij hun persoonlijkheid past. Ze willen zoveel mogelijk over de organisatie weten om te bepalen of zij een goede match zijn. Denk aan de bedrijfscultuur, collega’s en met het type klant waar zij mee gaan werken. Ontwikkel een candidate journey die antwoord geeft op al deze vragen. Dit kan je doen door systematisch content te plaatsen op platformen zoals bijvoorbeeld; Instagram, Facebook, Tiktok of bijvoorbeeld Linkedin.

Een gifje van de AH. Het beantwoord niet direct de vragen van de doelgroep maar tovert wel een glimlach op je gezicht!

De rol van social media

Voordat je aan de slag gaat met social media is het belangrijk om duidelijk te hebben voor welk doel je het wil gebruiken. Lukraak foto’s posten van jullie kantoor zal niet de toename van sollicitaties beïnvloeden, en vacatures posten zal niets doen wanneer je niet de juiste doelgroep bereikt. Overweeg dus goed welke rol jij social media wil laten spelen in je recruitment marketing strategie.

Recruitment marketing is analytics

Door de inzet van marketingtechnieken, kan je ontzettend veel leren over potentiële kandidaten en huidige werknemers. Wat veel organisaties niet weten is dat deze informatie vaak al aanwezig is in het bedrijf. Verzamel deze informatie, analyseer het en gebruik het tijdens je wervingsproces.

Tegenwoordig besteden mensen gemiddeld 2 uur en 28 minuten per dag aan hun telefoon. We kunnen dus niet ontkennen dat jouw doelgroep niet online te vinden is. Onderzoek via welke platformen je ze kan bereiken en pas je marketing daar op aan.

interessant artikel?

In onze trainingen gaan we dieper in op dit onderwerp. Het is dus niet alleen taaie theorie, maar jij gaat naar huis met een dosis aan nieuwe vaardigheden en inspiratie!

Nog niet uitgelezen?

Tijdens onze interne onderzoeken komt ook het onderwerp ‘salaris’ aan bod. Verrassend genoeg blijkt dat 2 van de 3 mensen ervoor kiezen om bij hun

*Deze blog staat vol met jeukwoorden! Maar lees er toch doorheen, want ze zijn te belangrijk om te negeren! De verschuiving van HR naar People

Afgelopen weekend hadden wij ons jaarlijks inspiratie rondje op de Nationale carrièrebeurs! Voor de werkgever een walhalla aan nieuwe aanwas die aan het begin van