| Employer branding
| Training & Strategie

Naar de beurs 5 tips van een Employer brand specialist

De carrièrebeurs: 5 tips van een employer brand specialist (+ ééntje extra)

Afgelopen weekend hadden wij ons jaarlijks inspiratie rondje op de Nationale carrièrebeurs! Voor de werkgever een walhalla aan nieuwe aanwas die aan het begin van hun carrière staan, voor Naburig een walhalla op het gebied van Employer Branding!

Maar wanneer kom je hier nou goed beslagen ten ijs? We gaan je niet vermoeien met waarom dit belangrijk is en duiken meteen in de adviezen die we je mee willen geven voor jullie eerstvolgende beurs;

1. Communiceer met je werkgeversmerk

Afgelopen jaar hebben we gezien dat veel bedrijven communiceren met hun consumentenmerk. Ze omschrijven groots wat hun dienst is: ‘Uw specialist in IT-oplossingen’ of ‘Bouwen is waarvan we houden’. Het is belangrijk dat in 1 opslag duidelijk is wat jullie dienst is, maar het mag niet het enige zijn wat bezoekers kunnen zien. Zeker 90% van de bezoekers lopen langs je stand en zullen te afwachtend zijn om iemand aan te spreken. Het is daarom extra belangrijk dat de uitingen op de stand jullie werkgeversmerk omschrijven.

2. De mensen in je stand vertegenwoordigen de organisatie

Slim om hier iemand neer te zetten van HR! Wanneer een bezoeker solliciteert zal hij of zij gelijk een bekend gezicht zien. Maar let er wel op dat het een goede afspiegeling blijft van de organisatie. Jouw HR mensen weten wie jullie zoeken, maar zijn vaak niet te vergelijken met directe collega’s van de functie. We begrijpen dat het verleidelijk is om alleen je gezellige en communicatieve medewerkers te sturen, maar het is juist zo belangrijk om de potentiële kandidaten een reëel beeld te geven van de organisatie. Voor een kandidaat is het super interessant om een directe collega te spreken!

3. Besteed aandacht aan je aankleding

Dit klinkt als een open deur, want opvallen wil natuurlijk iedereen. Wat je vaak ziet is dat er van alles uit de kast wordt getrokken om de grootste, meest kleurrijke en gezelligste stand te bouwen. Toch raden we je aan om het circus georganiseerd te maken, in je huis kleuren met een duidelijke ‘kijkroute’ voor de bezoeker. (Met kijkroute bedoelen we de wijze waarop jij ook jouw werkenwij-pagina hebt ingericht).

4. Kies bewust voor wat je aanbiedt in je stand

We zien veel dat bedrijven mensen naar hun stand lokken met prijsvragen en goodybags. Slim, want waar mensen zijn, daar zijn mensen graag (let that sink in) Maar let wel op dat het middel het doel blijft dienen! Een fiets winnen? Een goed idee als je die fiets gebruikt in je verhaal van ‘Wij stimuleren duurzaam naar het werk gaan’ of als je in de transportbranche actief bent. Maar het kan compleet de plank misslaan als er geen link is met je consumenten- of werkgeversmerk.

Ideetje: Stel je bent een ..  mais voederbedrijf! Zet een popcornmachine in je stand en de neuzen van beursbezoekers doen de rest. Prima dat er rijen ontstaan van mensen die komen voor de popcorn .. Maar zorg er dan dus voor dat het bakje van de popcorn volstaat met je werkgeverswaarden en onderin het bakje een briefje zit met; ‘Trek in meer? + Call to action.

5. Zorg voor opvolging & connectie

Heb je een drukte van jewelste gehad? Fijn, een eerste indruk achterlaten is één, ervoor zorgen dat deze mensen met je in contact willen blijven is een heel ander verhaal. We hebben veel gezien dat bedrijven met lijsten en QR codes werken. Hier vullen geïnteresseerde gegevens in en zo creëer je een talentpool van die dag. Om je connectie persoonlijk te maken nodig jij ze uit op Linkedin. Maar vergeet ze niet op te nemen in je CRM (Candidate Relationship Management)! Deze mensen wil je op de hoogte houden van de mogelijkheden binnen jullie bedrijf.

Extra tip: Locatie informatie!

Je ziet het snel over het hoofd .. Maar vooral op een nationale beurs is het belangrijk om mensen ook te voorzien van de locatie waaruit jullie werken! Mensen zoeken vandaag de dag nog steeds het liefste naar werk in de buurt van waar ze wonen.

interessant artikel?

In onze trainingen gaan we dieper in op dit onderwerp. Het is dus niet alleen taaie theorie, maar jij gaat naar huis met een dosis aan nieuwe vaardigheden en inspiratie!

Nog niet uitgelezen?

Werven op een krappe arbeidsmarkt valt niet mee.. Al snel ben je overgeleverd aan detacheerders. Maar eerlijk is eerlijk; liever gap je gewoon één van

Wij snappen ook wel dat het niet altijd even makkelijk is om alle Recruitment Marketing begrippen uit elkaar te houden. Vandaar dat wij ze voor

Allereerst is recruitment marketing ‘hip & trending’! Maar dat is niet waarom jij er iets mee moet gaan doen .. Recruitment marketing is een strategie