| Employer branding
| Training & Strategie

Search
Close this search box.
Blog banners

Werven op een krappe arbeidsmarkt? Dat doe je zo!

Werven op een krappe arbeidsmarkt valt niet mee.. Al snel ben je overgeleverd aan detacheerders. Maar eerlijk is eerlijk; liever pik je gewoon één van de toppers van je concurrent weg!

.. Dat mogen we denken, maar moreel gezien.. Mwah, win je weinig aan populariteit.

Dus geven we je hier een aantal recruitment marketing tips die ervoor zorgen dat mensen zelf naar jou toe komen.

Actief en persoonlijk werven

Op een krappe arbeidsmarkt zijn mensen niet actief op zoek naar een baan. De meeste mensen werken al ergens en zijn weliswaar tevree. Als ze het om één of andere reden niet naar hun zin hebben, dan hebben ze de positie om te onderhandelen of gaan gemakkelijk naar een andere werkgever.

We kunnen gerust zeggen dat mensen in een krappe arbeidsmarkt terecht lui zijn geworden als het aankomt op het vinden van een baan. En eerlijk .. Geef ze eens ongelijk.

Jobboards

Vacatures plaatsen op jobboards is een vorm van passief werven, jij bereikt hier alleen de werkzoekende mee. En laat het toeval zo zijn dat die weinig voorkomt binnen het vakgebied waarin je werft .. Een echte NO-GO dus voor het werven op een krappe arbeidsmarkt.

Vacaturepagina

Vacatures op je website plaatsen is een vorm van passief werven als jij er verder niets mee doet. Het wordt actief werven wanneer je er eigenhandig voor zorgt dat de vacature bij de beoogde doelgroep terecht komt. 

Social media

Kan het nog persoonlijker dan rechtstreeks bij iemand in zijn inbox? Ons antwoord is JA ZEKER! De wijze waarop recruiters inboxen binnendringen wordt niet altijd gewaardeerd. Het tijdperk is aangebroken waar mensen hun notificaties uitzetten omdat ze niet gevonden willen worden. AUW – dit zegt ontzettend veel over de doelgroep en de wijze waarop ze benaderd worden. 

Stop dus met het sturen van berichten met vacature linkjes, maar ga eerst het gesprek aan voordat je ze een functie voorschotelt!

Tip: Op een krappe arbeidsmarkt stuur je dus geen berichten zoals in het voorbeeld hieronder. Op deze wijze sluit je aan in de rij, het is onpersoonlijk en zegt helemaal niets over ‘waarom iemand een switch zou moeten maken’. Want weet je nog; Jij was op een krappe arbeidsmarkt aan het werven!

Recruitment Linkedin

Niet ‘Wij zoeken’, maar ‘Jij wilt hier werken!’

Of het nou om werk, een sportabonnement of een televisie gaat .. Mensen worden geactiveerd wanneer ze een resultaat horen

“Wij zoeken” is gek

Stel je eens voor dat een sportschool zou adverteren met: Wij zoeken mensen die bij ons komen sporten! Of dat de mediamarkt adverteert met: Wij zoeken mensen die onze televisies willen kopen!

Dat is gek. 

“Jij wil hier werken” is activerend

De advertentie leuzen die ik hierboven omschrijf zullen er eerder zo uitzien: De nieuwste televisie voor de laagste prijs bij jou aan de muur? Of: Bij ons kan je onbeperkt sporten met persoonlijke begeleiding!

Zie je het verschil? 

Het gaat om het communiceren van het gewenste resultaat dat iemand wil.  

Zeg dus niet: Wij zoeken een ervaren …. met een passie voor ….

Het laat ze koud wat jij allemaal wil, want dat is de luxe positie waar ze in zitten.
Mensen die werkzaam zijn op een krappe arbeidsmarkt willen weten wat jij hen te bieden hebt! 

(Dit geldt overigens anno 2020 op de gehele arbeidsmarkt)

Maak het solliciteren leuk

Solliciteren leuk maken is voor iedere organisatie anders. Leuk maken betekent niet dat je een spelelement in moet brengen, storytelling toepast, video animaties inzet, of iets ludieks ontwikkeld. Het kan net zo goed betekenen dat je de wijze van solliciteren makkelijk maakt voor de kandidaat. Zo voelt jou sollicitatieproces niet als een dagtaak en is het weliswaar ‘leuk’ om te doen.

Sollicitatie formulier

Kies ervoor om een sollicitatieformulier relevant te maken. Dit kan je op je website doen, maar tegenwoordig heb je allerlei bots die het solliciteren makkelijk maken. Joboti is daar een goed voorbeeld van!

Denk bij een sollicitatie formulier niet aan een versie met naam, email, cv en motivatie upload. Maar juist met vragen die relevant zijn en gemakkelijk in te vullen voor de kandidaat. Voor een CV en motivatie moet iemand even de tijd nemen. Wat wij veel zien is dat de informatie dan niet eens altijd relevant is.

Overweeg dus om je sollicitatieformulier relevanter te maken met bijvoorbeeld vragen zoals deze: (Functie: recruitment marketeer)

  • Wat is je leukste en meest uitdagende project geweest?
  • Wat zou je graag willen leren?
  • Welk bedrijf zou jij tof vinden om als klant te hebben en waarom?
  • Wat vind jij de beste recruitment campagne ooit?

Promoot je vacature tijdens het werven

Er ontstaat lichte paniek in je hoofd. Promoten, adverteren .. Dat kost ons klauwen met geld! (zou je denken)

Jij staat voor de uitdaging om mensen te bereiken die niet zoekende zijn, je moet ze overtuigen om de switch van werkgever te maken. Jobboards leveren je momenteel geen kandidaten op. Er is weinig tot geen response op je vacaturepagina’s. En organisch werven valt tegen wanneer je netwerk snel opgedroogd is.

Je bent op een mission impossible; Jij moet mensen bereiken die niet gevonden willen worden! De enige manier hoe jij dat kan doen is door zelf naar ze opzoek te gaan.

Door je vacature te promoten, kan je al met een klein budget de latent werkzoekende bereiken. De doelgroep die niet actief zoekt naar een baan, maar wel openstaat voor verandering! Omdat je doelgroep zo klein en specifiek is kan jij scherp adverteren.

De paniek om ‘geld uit te geven aan promotie’ kost je in principe alleen maar meer geld. Je loopt opdrachten mis en het huidige personeel loopt over omdat de druk toeneemt. Belangrijk dus om je vacatures slim te promoten!

Laat dit artikel vooral een inspiratie voor je zijn! De houding die je hanteert bij het ‘werven op een krappe arbeidsmarkt’ is alles bepalend voor het succes ervan. Handel dus naar de positie waarin je verkeerd. Zet een extra tandje bij wanneer jij te maken hebt met een krappe arbeidsmarkt!

interessant artikel?

In onze trainingen gaan we dieper in op dit onderwerp. Het is dus niet alleen taaie theorie, maar jij gaat naar huis met een dosis aan nieuwe vaardigheden en inspiratie!

Nog niet uitgelezen?

Tijdens onze interne onderzoeken komt ook het onderwerp ‘salaris’ aan bod. Verrassend genoeg blijkt dat 2 van de 3 mensen ervoor kiezen om bij hun

*Deze blog staat vol met jeukwoorden! Maar lees er toch doorheen, want ze zijn te belangrijk om te negeren! De verschuiving van HR naar People

Afgelopen weekend hadden wij ons jaarlijks inspiratie rondje op de Nationale carrièrebeurs! Voor de werkgever een walhalla aan nieuwe aanwas die aan het begin van