| Employer branding
| Recruitment marketing

touwtje trekken

Weet wat je meet (+measure sheet & data uitleg)

Puur en alleen vacatureteksten die gaan over ‘wat jij zoekt in een nieuwe medewerker’ voldoen niet meer in een tijd waarin de kandidaat denkt ‘waarom zou ik voor jou willen werken?’ De wensen van de kandidaat zijn inmiddels minstens zo belangrijk als de eisen die jij aan hem of haar stelt. Weet dus goed aan welke touwtjes je moet trekken voordat jij jezelf begeeft in de datawereld van recruitment!


Marketingtools het werk laten doen

Om te achterhalen waar de wensen van de kandidaat liggen zijn er tools en systemen die de stappen in je recruitmentproces meetbaar maken; ATS systemen, CRM systemen en handige tools zoals een Google analytics of statistieken van je online kanalen. Op het blote oog zijn het cijfertjes, voor de recruitment marketeer een goudmijn aan informatie over het gedrag en de wensen van potentiële kandidaten!

De tools en systemen die ik zojuist noemde, zijn ooit in het leven geroepen om sales en marketing te ondersteunen. Het draait om verkopen stimuleren, vindbaarheid en het verzamelen van informatie over klanten zodat je daar je producten en salestechnieken op aan kunt passen.

Nu recruitment nieuwe wendingen aanneemt, waarbij er veel intensiever op de kandidaat gefocust moet worden, komen deze sales en marketing tools goed uit!

“Gebruik maken van tools is de eerste stap in de goede richting

Maar het wordt pas waardevol als je begrijpt hoe je ze slim kan inzetten!”

En dat is waar ik jou een handje mee ga helpen in dit artikel!

In de link (onderaan) vind je een measure sheet + uitleg van meetbare data zodat jij zelf aan de slag kan! Lees eerst de uitleg van de data voordat je met de sheet gaat werken. (No email required)

Wat ga je meten?

Om bij het begin te beginnen laat ik je zien hoe jij het sourcing proces en de candidate qualification meetbaar kunt maken. Wij vinden dat hier een duidelijk onderscheid moet zijn wanneer je begint met het meten van data in je recruitment proces:

  • Het sourcing proces bestaat uit de stappen die een potentiële kandidaat maakt vóór ze solliciteren.
  • En de candidate qualification is het proces dat een kandidaat ingaat nadat ze gesolliciteerd hebben.

Wij zien dat nog veel bedrijven alleen het proces meten vanaf de candidate qualification. Eerlijk gezegd vinden we dat te-nen-krommend. Bij de meeste bedrijven zit het probleem in de snelheid, de kwaliteit en de hoeveelheid van sollicitaties. Dit zijn dan ook de factoren waar je op zoek moet naar verbetering voordat je überhaupt gaat meten hoe succesvol je kennismakingsgesprekken waren ..

De data die je verzamelt gedurende beide processen geven je handvatten hoe mensen online te targeten, via welke kanalen, hoe je vacatures schrijft voor een bepaalde kandidaat groep en op welke wijze je de beste ambassadeurs creëert zowel vóór als ná de wervingscampagne.

*Zelf aan de slag met de Measure sheet? Maak een kopie en vul je eigen data in!

interessant artikel?

In onze sessie’s gaan we dieper in op dit onderwerp. Je leert hoe je recruitment marketing in de praktijk toepast zodat jij zelfstandig  je employer brand kan uitbouwen. Het is dus niet alleen taaie theorie, maar jij gaat naar huis met een dosis aan nieuwe vaardigheden en tools!

Nog niet uitgelezen?

Wij snappen ook wel dat het niet altijd even makkelijk is om alle Recruitment Marketing begrippen uit elkaar te houden. Vandaar dat wij ze voor

Werven op een krappe arbeidsmarkt valt niet mee.. Al snel ben je overgeleverd aan detacheerders. Maar eerlijk is eerlijk; liever gap je gewoon één van

Allereerst is recruitment marketing ‘hip & trending’! Maar dat is niet waarom jij er iets mee moet gaan doen .. Recruitment marketing is een strategie